Prima parte cuprinde doua motive (al transhumantei si al complotului),este prin excelenta epica si contine expozitiunea si intriga.
Expozitiune:Se fixeaza prin doua metafore semnificand locul actiunii,un peisaj uimitor prin frumusetea sa.
Autorul introduce apoi in scena protagonistii:trei ciobani provenind din regiuni diferite ale tarii.
Actiunea este situate si in timp:intamplarile se petrec toamna,in momentul coborarii turmelor la iernat.
Intriga:Cei doi ciobani(cel ungurean si cu cel vrancean) hotarasc sa-l omoare pe baciul moldovean.
Conflictul este determinat de rivalitatea materiala,care duce la invidie.
Partea a doua a baladei corespunde celui de-al treilea motiv (cel al mioarei nazdravane) si este realizata prin dialog;avand un character dramatic,reprezinta prima parte a desfasurarii actiunii.
Desfasurarea actiunii:ciobanul moldovean este intrigat de comportamentul ciudat al mioarei.
Ea ii dezvaluie complotul si il sfatuieste sa-si ia unele masuri de aparare.
Partea a treia a baladei cuprinde celelalte motive(al testamentului,al alegoriei si al maicutei batrane),fiind cea mai intinsa,cea mai bogata in semnificatii si caracterizata printr-un lirism profound,rascolitor.Ea contine celelalte momente ale desfasurarii actiunii si punctual culminant;totul se transforma intr-un sfasietor monolog liric prin care sunt exprimate dorintele testamentare:Baciul moldovean o roaga pe mioara sa le transmita prezumivilor asasini dorinta lui de a fi inmormantat “in strunga de oi”, “in dosul stanii”.
El doreste sa aiba la cap fluierele dragi prin care sa vesniceasca in timp sis a determine ritualul bocirii.
Tanarul pastor vrea ca mioara nazdravana sa ascunda oilor moartea sa,pe care sa le-o infatiseze ca pe o nunta de proportii cosmice,impresionante,cu participarea tuturor elementelor naturii.
Punctual culminant nu ca actiune,ci ca intensitate a sentimentului).
Ciobanul moldovean presupune ca va fi cautat de mama sa.Aceasta il descrie cu sufletul ei de mama iubitoare si indurerata,realizandu-i un portret cuceritor prin frumusete (liricul se imbina cu dramaticul,prezent atat ca intensitate a sentimentelor,cat si ca tehnica de compozitie-un presupus dialog).
Baciul o roaga pe mioara sa-i ascunda si mamei moarte lui,spunandu-i ca s-a insurat,dar fara a-i aminti de caderea stelei si de participarea naturii la ceremonie.
Deznodamantul lipseste,sentimentele si zbuciumul sufletesc ramanand la aceeasi intensitate.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu